האם טיפול פסיכולוגי לילדים שונה מזה של המבוגרים?

June 12 2023Oded B

כמה מילים על טיפול פסיכולוגי לילדים ומבוגרים

לפני הכול נתחיל עם התשובה המתבקשת כל כך: אכן כן, טיפול פסיכולוגי לילדים שונה מזה של מבוגרים. באופן כללי, פסיכולוגים ופסיכיאטרים של ילדים צריכים לקחת בחשבון גורמים שונים בטיפול בילדים, לרבות סט שלם של מורכבויות ורגישויות שלא בהכרח קיימות אצל אנשים מבוגרים.

לדוגמה, בעוד שמבוגרים יכולים בדרך כלל לדבר על הבעיות שלהם בצורה בוגרת, לילדים לא תמיד יש את כישורי השפה או הבשלות הרגשית לעשות זאת. בהקשר הזה של הדברים, פסיכולוג ילדים עשוי להשתמש בשיטות יצירתיות יותר על מנת לדובב את הילדים ולגרום להם לשתף את הרגשות שלהם, גם אם באופן סמוי. מה הכוונה “סמוי”? ובכן, לא פעם, פסיכולוג לילדים ישתמש בשיטות אשר מאפיינות קשת של רגשות אצל ילדים, אבל הילדים לא בהכרח יבינו שהם “מסגירים” מידע לפסיכולוג.

כיצד “יחלץ” הפסיכולוג מידע-רגשי מהילד המטופל?

פסיכולוגים נוקטים בשיטות שונות בהתאם לגילאי המטופלים שלהם בקליניקה, כאשר ילדים קטנים בדרך כלל יצריכו שידובבו אותם בכל מיני דרכים יצירתיות וייחודיות. למשל, פסיכולוגים לילדים יכולים להשתמש בכלים של ציור והנפשה על מנת להבין יותר לעומק את הלך הרוח של הילדים המטופלים.

דוגמה נוספת היא טיפול במשחק, מה שבדומה לציור, משמש כדי לעזור לילדים לבטא את רגשותיהם ולפתור בעיות שונות. לעתים קרובות יש גם דגש גדול יותר על התערבויות משפחתיות עם ילדים, כאשר בסופו של דבר, כל סוג של טיפול פסיכולוגי צריך להיות מותאם לצרכיו של המטופל האישי – בין אם הוא מבוגר או ילד.

באילו שיטות טיפוליות משתמשים עם ילדים?

פסיכולוגים העוסקים בטיפול בילדים משתמשים לרוב במגוון שיטות טיפוליות בעבודה עם ילדים, כלומר בד”כ מדובר בשילוב של כמה טכניקות טיפוליות שונות ולאו דווקא התמקדות בשיטה אחת ספציפית. השיטות האלו יכולות לכלול את הבאות:

טיפול קוגניטיבי התנהגותי

טיפול קוגניטיבי התנהגותי לילדים, מה שנקרא גם טיפול CBT לילדים, מתמקד בכך שהפסיכולוג מלמד ילדים דרכים יעילות יותר להתמודד עם רגשותיהם והתנהגויותיהם.

טיפול פסיכודינמי

טיפול פסיכודינמי טיפול זה עוזר לילדים להבין את הגורמים הפסיכולוגיים הבסיסיים המשפיעים על התנהגותם. טיפול במשחק משתמש בפעילויות משחק יצירתיות כדי לעזור לילדים לבטא את עצמם ולהתגבר על בעיות מטרידות למיניהן.

טיפול המשלב מפגשים משפחתיים

טיפולים המשלבים מפגשים משפחתיים הם סוגי הטיפולים אשר מבקשים לזהות דפוסי אינטראקציה בתוך התא המשפחתי. דפוסים אלו עשויים לתרום למצוקה של הילד לא פעם, מה שכמובן מחייב אבחון בהתאם.

באיזו שיטת טיפול לילדים כדאי לבחור?

לסיכומו של דבר, לכל פסיכולוג ילדים עשויות להיות התמחויות טיפוליות מסוגים שונים, בדיוק כשם שלכל ילד יש צרכים אחרים ומצריך טיפול מסוג שונה. אם ככה, הטיפול הכי טוב לילד שלכם הוא זה אשר מתאים לצרכים שלו\ה, לבעיות המלוות אותו\ה והקשיים השונים המלווים אותם בבית הספר, בגן או בכלל בבית.

בסופו של יום, לעיתים צריך לעבור אצל כמה פסיכולוגים לילדים עד שמוצאים את הפסיכולוג הנכון לכם ולילדכם. מכיוון שטיפולים בימינו יכולים להגיע גם לכ-500 ש”ח ומעלה לשעת טיפול, ההמלצה היא לבדוק את נושא הסבסוד דרך קופות החולים, מה שיכול להוזיל בעשרות אחוזים את עלויות הטיפול. בהצלחה!

#CBT
#טיפול פסיכולוגי לילדים
#פסיכולוג לילד
#פסיכולוגים לילדים
Share: